In Nederland hebben we een druk en complex luchtruim waarbij we moeten constateren dat het aantal luchtruimschendingen de afgelopen jaren niet afneemt. Om dit terug te dringen was aanvankelijk het idee van de luchtruimbeheerders om VFR verkeer verder te beperken. Volgens de KNVvL kan dit echter slimmer. Er is een gezamenlijk inzet ontstaan van LVNL, CLSK, KNVvL, AOPA en NACA om te kijken naar effectieve actieplannen.

Vanaf 18 juni wordt de Listening Squawk (Frequency Monitoring Code of FMC) geïntroduceerd. In Duitsland en het Verenigd Koninkrijk wordt dit al een tijdje met grote tevredenheid van ATC en VFR vliegers toegepast. FMC maakt deel uit van het actieplan dat is geïnitieerd door LVNL, CLSK, KNVvL, AOPA en NACA om het aantal luchtruimschendingen en hun effecten te verminderen. Het zal in eerste instantie worden geïmplementeerd voor een beperkt aantal frequenties in de gebieden waar de verkeersdichtheid en het bijbehorende risico op luchtruimschendingen onmiddellijke maatregelen vereisen.

Door een Frequency Monitoring Code te gebruiken kan het Flight Information Center zien dat de VFR-vlieger de frequentie uitluistert. Hierdoor kan er sneller contact worden opgenomen door de FIC-verkeersleider of Rotterdam Approach verkeersleider. Er is geen onnodige belasting van de frequentie omdat het voor de verkeersleider duidelijk is op welke frequentie de vlieger bereikbaar is.

https://www.lvnl.nl/eaip/2020-05-07-AIRAC/html/eAIC/EH-eAIC-2020-02-A-en-GB.html

Bestand Type Grootte
Poster LVNL Flight Information Service pdf 1,179 MB