Het ‘startle effect’ is inmiddels bekend, maar ook berucht geworden door de rol die het heeft gespeeld in vele incidenten en ongevallen. Vliegers die zo schrikken of verrast worden dat al hun training en kennis ineens niet meer toegepast wordt. Denk aan Air France 447.

Gelukkig zijn er ook genoeg voorbeelden van crews die resilient gebleken zijn en de heftige situatie tot een goed einde hebben weten te brengen. Denk aan Capt. Sully en de landing op de Hudson river, Qantas 32 bij Singapore en heel recent nog de Southwest 737 met een exploderende motor en decompressie. Hoe deden zij dat?

We zijn erg blij dat we dé experts op startle gebied beide op één dag samen hebben kunnen brengen. Annemarie Landman gaat spreken over onderzoek dat zij uitvoert bij TNO naar de effecten hiervan bij vliegers (o.a. in het geval van upsets). Edzard Boland (NLR) gaat in op onderzoek dat gedaan is in opdracht van EASA. Samen met KLM is een training ontwikkeld die mogelijk tot sneller herstel van het startle effect
kan leiden. Deze training wordt inmiddels toegepast binnen KLM en een aantal andere maatschappijen.

De focus van beide onderzoeken ligt op verkeersvliegers. Echter, de opgedane kennis en de ontwikkelde training is van toepassing op elke functie warbij startle en surprise effecten negatieve gevolgen voor presteren en daarmee veiligheid hebben.

In samenwerking met VNV nodigen we u graag uit voor deze ochtend!

09:30 uur Inloop met koffie en thee

10:00 uur Introductie door de heer A. Van den Hudding (president VNV)

10:15 uur Startle & Surprise on the Flightdeck – H.M. Landman (TNO)

11:15 uur Koffiepauze

11:30 uur Managing Startle & Surprise. An operational Training Experiment – E. Boland (NLR)

12:15 uur Q & A

12:30 uur Lunch

U dient zich vooraf aan te melden voor de ochtend, middag of beide dagdelen via het volgende e-mailadres: hufag@vnv.nl. In verband met beperkte capaciteit is het mogelijk dat we niet alle aanmeldingen kunnen honoreren (‘Vrienden van HUFAG’ krijgen voorrang, dus dit graag aangeven indien van toepassing) – indien wij boven het maximale aantal aanmeldingen komen, wordt u op de wachtlijst gezet.
U ontvangt hier automatisch een melding van.

Locatie: VNV gebouw, Dellaertlaan 61, 1171 KZ Badhoevedorp.


Bericht van Human Factors in Aviation Group.