Op woensdag 7 september mocht ik, mogelijk gemaakt door Dennis Groeneveld (Bosdokter) & Commander in Chief, de effecten van positieve G’s ervaren.

's Ochtends vroeg stonden wij om half 8 paraat bij het centrum voor mens en luchtvaart, een onderdeel van de Nederlands Luchtmacht. Hier kregen we van de Commander in Chief een theorie les over de effecten van G-krachten en hoe we hier het beste mee om kunnen gaan. Zo leerde hij ons de "Anti G Straining Manoeuver (AGSM)" en legde ons de effecten, de soorten en de persoonlijke tolerantie van G-krachten uit.

Na de theorie les mochten we in de simulator, samen met 4 Belgische F16 jachtvliegers in opleiding, de theorie in de praktijk toepassen. Deze effecten, zoals het zien van spots en greyout, hoeven niet te allen tijde op te treden. Zo had ik zelf geen greyout maar wel spots. Dit is net als de G-tolerantie per persoon verschillend. De tolerantie verschilt zelfs per dag! Dit heeft onder andere te maken met je psychische gesteldheid (heb je goed geslapen, eet patroon, stress, ruzie, etc.).

Harold en Dennis bij het CML from Dennis Groeneveld on Vimeo.

Tunnelvisie en GLOC (G-Induced Loss of Consciousness, verlies van bewustzijn door G-krachten) zullen bij een ieder persoon optreden.

Naast dat er positieve en negatieve G-krachten zijn wordt er ook nog onderscheid gemaakt tussen impact en high onset van G-krachten. Impact G-krachten zijn maar kort (<1sec) en kunnen wij, als mens, tot hoge G’s verdragen. De onset (continue belasting) is echter een heel ander verhaal.

Bij continue belasting, zeker als de G’s wat hoger worden, is het van nodig dat wij met ons lichaam deze krachten gaan tegen werken.

De onsen rate is ook erg belangrijk. Als de G-krachten heel snel opkomen, dan kun je te laat zijn met het opvangen ervan (het hieronder genoemde ‘tegenwerken’ of ‘AGSM’)

De manier om positieve G-krachten tegen te werken is door het gebruik van de AGSM. De AGSM bestaat uit 2 onderdelen namelijk: Het lichaam en de ademhaling. Deze twee onderdelen zijn als Jing en Yang’ ten opzichte van elkaar.

Het lichaam onderdeel bestaat uit het aanspannen van de kuiten, boven benen en de buikspieren. De kuiten en de boven benen zijn bedoeld om de bloedvaten in de benen af te knijpen zodat het moeilijker wordt voor het bloed om naar beneden te stromen. De buikspieren zijn bedoeld om de middenrif of diafragma naar boven te drukken zodat het makkelijk is om adem te halen. Mocht je dit niet doen worden de longen naar beneden gedrukt en dit resulteert in een stikkend gevoel.

De andere helft van het verhaal is de ademhaling. Het is belangrijk dat dit in ritme is en dat zonder spierverslapping te vertonen. De regel luidt: 1 seconde snel in en uitademen 3 seconden vast houden en herhalen. Als je spierverslapping vertoont zullen de effecten van G-krachten onmiddellijk toetreden en zal het lastiger zijn te herstellen en het ritme vol te houden.

Na de AGSM te hebben geoefend in het lokaal konden we het toepassen in de simulator.

De training in de centrifuge ging als volgt: Ik kreeg drie programma’s om te draaien, als eerste een tolerantie test dan een stress test 4G voor 30 seconden en als laatste 5G voor 15 seconden met snelle acceleratie.

In de tolerantie test werd er getest wat je tolerantie die dag was. Het programma starten met een acceleratie van 0,33G per seconde doorlopend tot 9G. Het was de bedoeling dat je er als zoutzak bij zat en de effecten over je heen liet komen. Er was gezegd dat je op een gegeven moment de effecten zou zien en dan 2 seconden moest wachten, zo geef je namelijk te tijd aan je lichaam om het RAAS (renine-angiotensine-aldosteronsysteem) te activeren.

Het RAAS probeert namelijk de effecten tegen te gaan door je bloedvaten af te knijpen. Het resultaat hier van was dat je weer helder begon te zien. Als dan de effecten opnieuw begonnen op te treden moest je het programma termineren (die dag was mijn tolerantie 5G).

De volgende 2 programma’s moest je de AGSM toepassen om de G-krachten tegen te gaan.

Bij het 4G programma spande ik mijn spieren te veel aan dit is te zien aan de trillende benen, op het filmpje. Met de oefeningen was dit programma zeer goed vol te houden. Na de feedback van de Commander in Chief ben ik het 5G programma gaan draaien.

Dit programma was hard werken maar ondanks dat ook goed vol te houden. Ik heb in beide programma’s de effecten van de G-krachten voor kunnen blijven met behulp van de aangeleerde oefeningen.

De G-krachten die wij met acro vliegen, zowel met de paramotor als met vrij vliegen, zijn dus met behulp van de AGSM goed te doen. Het is echter wel belangrijk dat als je merkt dat je weinig G-krachten kan verdragen dat je op tijd (het liefst voor het beginnen van de maneuver) begint met het uitvoeren van de AGSM. Het is namelijk, zoals eerder vernoemd, moeilijk om tegen de G-krachten in te werken als je al onder de druk van de krachten staat.

Kortom een unieke zeer leerzame dag en zeker niet iedereen krijgt deze kans.

Ik wil Dennis Groeneveld en de Commander in Chief van het CML daarom hartelijk danken voor deze kans en kan deze opgedane kennis verder gebruiken in mijn vlieg carrière.

Oh ja en het was nog leuk ook!!

Harold