Algemeen Op 9 mei vond de jaarlijkse Luchtvaartlentebijeenkomst van de Dutch Aviation Group plaats. Deze luchtvaart lentebijeenkomst in Noordwijk stond in het teken van drones.

Anne Cor Groeneveld (voorzitter van de Dutch Aviation Group) verwees naar een incident waarbij een drone rakelings langs een landend KLM toestel vloog en noemde de confrontatie tussen drones en luchtvaart niet te stuiten.

Volgens spreker Peter van Blijenburgh zijn echter niet de drones disruptive, maar de mensen die de drones gebruiken. Zij hebben vaak te weinig kennis van de luchtvaart.

Peter van Blijenburgh is een in Parijs wonende Nederlander, die al sinds 1987 betrokken is bij de ontwikkeling van onbemande vliegtuigen en hierover geadviseerd heeft aan internationale overheden en bedrijven. In 1997 richtte hij de European Unmanned Vehicle Systems Association op en vijf jaar later nam hij het initiatief tot een samenwerking tussen JAA en Eurocontrol om beleid op te stellen omtrent het vliegen met onbemande vliegtuigen.

Van Bleijenburgh meent dat de bedrijven die nu een enorme push geven aan de ontwikkeling van drones betere kaders opgelegd moeten krijgen. "Het zijn geen traditionele luchtvaartbedrijven, vaak weten ze niets van de regelgeving en de huidige regelgeving is ook niet gericht op de activiteiten van deze bedrijven." De near miss zoals deze nabij Schiphol plaatsvond komt volgens deze ‘mammoet' op het gebied van drones ‘overal' voor. Van Blijenburgh schetst de omvang van het probleem: "De grootste Chinese producent van drones verkoopt tussen de vijftien tot twintigduizend drones per maand. Er zijn geen duidelijke bepalingen waar een piloot of operator van een drone aan moet voldoen en zeventig procent van de drone-operators zijn onvoldoende verzekerd."

In Frankrijk is een national council voor drones opgericht waarin industrie, operators, defensie en diverse ministeries betrokken zijn. Een mooie ontwikkeling die navolging verdient, vindt Van Bleijenburgh.