Naast de gebruikelijke trainer om als modelvlieger mee te beginnen zijn er nog veel meer mogelijkheden. Radiobesturing, zoals we nu kennen, stond pakweg 50 jaar geleden nog maar net in de kinderschoenen. Maar modelvliegen bestaat al veel langer. Vrije vlucht en lijnbesturing modellen waren de voorgangers van de modellen die we nu vliegen maar beide vormen worden nog steeds uitgeoefend en doorontwikkeld. Modelvliegen is voor de gemiddelde modelvlieger een geweldige hobby. Met de verschillende soorten en categorieën modellen is het mogelijk om op landelijk of internationaal niveau de wedstrijdsport te beoefenen; zie “wedstrijdklassen”.

Vrije vlucht

Vrije vlucht modellen vliegen zoals de naam al doet vermoeden vrij zonder besturing. Deze modellen variëren van zeer eenvoudig tot hi-tech en zijn er als zweef en (rubber) motormodellen voor binnen en buiten. Door het ontbreken van de "dure" radiobesturing een ideale mogelijkheid voor de jeugd om kennis te maken met de modelvliegsport. Hiermee kan je bouwtechnieken en het afstellen van modellen leren als geen ander.

Lijnbesturing

Lijnbesturing modellen hebben twee of meerdere stuurlijnen waaraan een handsvat zit. Hiermee bedien je de roeren en het model vliegt in een cirkelbeweging om de modelvlieger heen. Ook hier is er variatie van eenvoudige motor modellen tot snelle racers, kunstvlucht modellen en combatmodellen.

Ook hier geldt dat het ontbreken van de radiobesturing de kosten laag houdt, terwijl de modellen echt bestuurd worden en er gebruik gemaakt wordt van brandstof of elektromotoren.

RB Zweefvliegtuigen

RB Zweefvliegtuigen zijn er vanaf heel eenvoudig tot geavanceerde wedstrijdmodellen. Ze starten met behulp van een elastiek of lier en kunnen zelfs opgesleept worden door een motor model.

Eenvoudige zweefmodellen zijn vanaf 2 kanalen te besturen en door het ontbreken van een motor de goedkoopste vorm van radiobesturing.

RB Elektrozwevers

RB Elektrozwevers zijn puur gemak, je kan er net lekker rustig mee zweven als een pure zwever, maar als je te laag bent gedaald zet je even de motor aan en snor je weer naar veilige hoogte.

RB Motormodellen

RB Motormodellen spreken voor zich. Trainers zijn eenvoudig te bouwen en gemakkelijk te vliegen (besturing vanaf 3 kanalen). Snellere midden- en laagdekkers bestuur je over 4 kanalen, en daarmee kan je alle denkbare kunstvluchtfiguren vliegen.

Moderne accu’s en elektromotoren zorgen ervoor dat je tegenwoordig bijna net zo gemakkelijk met elektro als een verbrandingsmotor de lucht in gaat en de prestaties en vluchtduur doen niet veel meer voor elkaar onder.

Een aparte tak is indoor kunstvlucht.

RB Helikoptermodellen

RB Helikoptermodellen zijn technisch heel mooi maar wel voor de gevorderde vlieger, de besturing geschied over 5 kanalen tegelijk en ze hebben niet de zelfstabiliteit van een vliegtuig, waardoor je voortdurend bij de les moet blijven. Tegenwoodig zijn er electronische stabilisatie systemen verkrijgbaar die de herlikopter stabiel houden, het blijft evenwel moeilijk.

Maar als je het vliegen met een helikopter eenmaal onder de knie hebt dan is het prestatie van formaat

RB Schaalmodellen

RB schaalmodellen benaderen de realiteit, ze zien er uit en vliegen als het grote voorbeeld. In principe is een schaalmodel niet veel anders als een normaal radiobestuurd model maar de bouw en vliegeigenschappen vragen wel meer ervaring. Eenmaal in de lucht ben je dat al snel weer vergeten, want er is eigenlijk niks mooier dan je eigen Spitfire (of ander willekeurig vliegtuig waar je wat mee hebt). Schaalmodellen kunnen zelfs de geschiedenis weer tot leven wekken, iets waar men in de filmindustrie vaak gebruik van maakt.

RB Turbinemodellen

RB turbine modellen zijn aangedreven door echte kleine straalturbinemotoren. De prestaties van deze modellen zijn natuurlijk hoger als die van een normaal model dus stellen ook hogere eisen aan de ervaren bouwer en vlieger. De kleine straal"jagers" ogen en klinken realistisch maar het geluid is verassend stil te noemen.

FPV Droneracen

FPV Droneracen doe je binnen in een gebouw of buiten. Het besturen van de drone gebeurt door middel van real time videobeeld op een videobril.

FPV droneracen in de open lucht is wettelijk verboden, immers in de Regeling Modelvliegen is bepaald dat de bestuurder zijn model - in dit geval - drone ten alle tijden moet kunnen zien, in luchtvaart termen "Visual Line Of Sight".

Voor het NK Droneracen is tot op heden steeds en uitsluitend aan de KNVvL een ontheffing verleend door de overheid bovenstaand verbod.