Het eerste nummer in 2018 van luchtvaart historisch tijdschrift LUCHTVAARTKENNIS is uitgekomen. In dit nummer, dat wordt uitgegeven door de afdeling Luchtvaartkennis, aandacht voor een klassiek vliegtuig uit de vroege luchtvaartgeschiedenis: de Ford Trimotor.

In 1935 werd voor korte tijd een Trimotor in Nederland ingeschreven. Maar al twee keer eerder was een exemplaar in Nederland te zien: in 1929 en in 1931. In beide gevallen werden toen demonstratievluchten gemaakt. Verder een artikel over de Nederlandse vliegtuigbouwkundige Henri Frans Bethbeder, die tijdens de Tweede Wereldoorlog aan Duitse zijde meewerkte aan het ontwerpen van de Bachem Natter.

De Natter was een verticaal startende raketvliegtuig en één van de opvallende projecten waar in de laatste maanden van de Tweede Wereldoorlog in -Duitsland aan werd gewerkt. Tot Bethbeder zelf in de jaren 70 de publiciteit zocht, was hij vrijwel geheel vergeten en in nevelen gehuld, en nog steeds is veel onduidelijk over deze Nederlandse ingenieur, die aan de verkeerde kant van de geschiedenis carrière maakte.

De aflevering van de serie “biografische bouwstenen”, over aspirant vliegers van de KLM, gaat over voormalig LVA (de vooroorlogse luchtmacht) vlieger Jac. Rijntjes, die later bekend werd als reclamevlieger, invlieger bij De Schelde en RLS instructeur.

Verder een (eerste deel van een) fotografische indruk van de vroege zweefvliegpogingen op de Wasserkuppe in Duitsland in 1921/1922, herinneringen aan vakantiewerk bij de KLM op Schiphol rond 1956, de (eerste) Fokker B.V en Fokker B.VI vliegboot ontwerpen, de zaken die een LVA vlieger rond 1916 werd geacht vooraf “bij elke opstijging persoonlijk te moeten nagaan" en de vaste rubrieken (boekbespreking, luchtvaarthistorie op Internet en de recente mutaties in het Nederlands luchtvaartuigregister). Losse nummers zijn aan te schaffen voor EUR 8,50. Voor nadere informatie, lidmaatschap en abonnementen: www.luchtvaartkennis.net en www.knvvl.nl/knvvl/lidmaatschap.