De recent door kamerleden Jan Paternotte (D66) en Remco Dijkstra (VVD) ingediende motie is unaniem aangenomen door de Tweede Kamer. Hiermee zal op korte termijn de maximale vlieghoogte voor ROC-lighthouders wettelijk worden verhoogd naar 120 meter. Wat “op korte termijn” precies inhoudt is nog niet bekend. Omdat het zomerreces tot en met 3 september duurt, verwachten we niet dat er voor deze datum duidelijkheid zal zijn.

Verheugd

KNVvL-directeur Ronald Termaat reageert verheugd: “het feit dat alle 150 kamerleden voor de motie hebben gestemd geeft aan dat de potentie van drones wordt erkend. De mogelijke inzet en toepasbaarheid is dan ook enorm. Als we de Nederlandse kenniseconomie voorop willen laten lopen is het niet wenselijk dat deze wordt geremd door regels die niet ten behoeve van de veiligheid worden ingezet. Voor de categorie met drones tot en met 4 kilo betaalt deze visie zich snel uit, we hopen dat dit politieke inzicht voor de zwaardere ROC-categorie snel zal volgen.”

ROC-houders

De ROC-houders, die vliegen met drones tussen 4 en 150 kilogram, zouden versoepelde condities verdienen. Dit vind ook Rob van Nieuwland, voorzitter van DARPAS: “deze categorie piloten heeft veel meer moeten investeren in veiligheidsverhogende maatregelen dan de ROC-lightvlieger. Het zou dus meer dan terecht zijn als zij, vooruitlopend op de invoering van de EU-regels, ook meer mogelijkheden krijgen. Ze zijn dan minder gebonden aan de strakke regels en kunnen zo hun operaties makkelijker en beter uitvoeren.” Deze categorie wordt nu beperkt doordat zij bijvoorbeeld niet in een CTR mogen vliegen. Ook moeten zij in principe minimaal 50 meter afstand houden van obstakels als bijvoorbeeld windmolens en (hoogspannings)masten.

Struikelblok

Met het aannemen van de motie is een eerste horde genomen voor de professionele dronevliegers en is de scheve verhouding tussen professionele ROC-lightpiloten en hobbyvliegers weggenomen. Volgende hindernissen die op het pad liggen met de invoering van de Europese wetgeving moeten per stuk genomen worden. Bijvoorbeeld de invoering van het CE-keurmerk voor de ‘open category’ vormt een struikelblok. Lees hier meer over in onze eerdere publicatie.

Lobby

Het werk van de KNVvL en DARPAS zit er dus voorlopig nog niet op. Beide belangenorganisaties blijven zich gezamenlijk inzetten voor de dronevliegers in alle categorieën. Steun de KNVvL hierin en word lid van de afdeling Drones (voor de professionele dronepiloot). Samen staan we sterker, met als doel het luchtruim voor jou beschikbaar te houden cq te maken.