Officiële website van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart

Volg ons op  Twitter  Facebook  Vimeo  

Vragen van clubs over lesvliegen

10 september 2018

Modelvliegsport

Soms zijn er vragen uit het veld die misschien ook interessant zijn voor andere clubs. Hier een vraag hoe je moet omgaan met een leerling die al wel solo is maar nog niet gebrevetteerd. Hoe zit dat bijvoorbeeld met aansprakelijkheid.

Gedurende de lesperiode gebeuren er twee zaken: de leerling krijgt de techniek van het vliegen onder de knie en  bouwt zelfvertrouwen op. Zelfvertrouwen dat hij nodig heeft om solo te vliegen. Dat is een kwetsbaar proces wat gelijke tred moet houden met het opbouwen van zijn vliegervaring. Niet sneller, niet langzamer. Met het zelfvertrouwen van de leerling bouwt ook de instructeur zíjn vertrouwen in de leerling op en hij weet wanneer de leerling geen onverwachte dingen meer doet.

De opbouw van het zelfvertrouwen schiet niet op als een leerling tot aan het examen aan de kabel hangt. Evenmin als je hem te vroeg los laat en er dan toch was mis gaat.

Vergelijk de opleiding van een sportvlieger

Na ongeveer 10-15 uur stapt de instructeur uit en mag de leerling voor het eerst een circuit en de landing alleen vliegen, de instructeur staat op de grond. Iets later mag hij alleen het circuit uit en tegen het eind van de opleiding maakt hij een volledige navigatie vlucht over Nederland heen. Met de instructeur die thuis achter de koffie zit. Of misschien wel met een andere leerling aan het vliegen is.

Ergo, bij de modelvlieg instructie is ons advies is leerling zo kort mogelijk aan de kabel te houden; zodra je merkt dat een leerling de kist goed onder controle heeft, koppel je los en ‘bestuur’ je de leerling met je stem. Je blijft dan nog even in de buurt om de zender over te pakken maar als de stembesturing prima gaat, zit je gewoon verderop, op dat bankje.

En als ook dat niet meer nodig is kun je gerust in het clubgebouw zitten. Of misschien ook wel thuis. Dan wordt het wel tijd om examen te doen.

Dus of de dienstdoende instructeur dan dezelfde stickmode heeft of niet, is in dat stadium niet meer relevant. Belangrijk blijft wel dat het altijd duidelijk is onder WELKE instructeur zijn verantwoording hij aan het vliegen is. En dat de instructeurs onderling goed weten wat het niveau van de leerling is. Dat vereist wel een goede registratie van zijn voortgang.

Het voordeel van deze procedure is dat de leerling (anders dan bijvoorbeeld bij autorijles) niet ineens plompverloren alleen staat te vliegen na het examen. Het is dus een geleidelijke overgang naar gebrevetteerd.

 

Richard Branderhorst

Voorzitter Commissie Instructie en veiligheid (CIV)
Afddeling Modelvliegsport
voorzitter.civ.modelvliegsport@KNVvL.nl

Deel dit artikel: Facebook Twitter

locaties meer info