Officiële website van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart

Volg ons op  Twitter  Facebook  Vimeo  

Terug naar nieuwsoverzicht

Vliegschool integreert elektrisch trainingstoestel in vliegopleiding

13 oktober 2017

Berichten van derden

 Hilversum, 11 oktober 2017 – iFly, importeur voor de Benelux van de Sloveense vliegtuigbouwer Pipistrel, en Vliegschool Hilversum (VSH) gaan gezamenlijk elektrisch vliegen introduceren op vliegveld Hilversum. De innovatieve Pipistrel Alpha Electro, een tweezits trainingstoestel met een 60 kW elektromotor, vliegt geluidsarm en is zeer duurzaam. 

iFly en Vliegschool Hilversum hebben een intentieovereenkomst getekend om elektrisch vliegen in Nederland te introduceren. Alle voorbereidingen worden getroffen om een Pipistrel Alpha Electro in 2019 operationeel te hebben. 

iFly en Vliegschool Hilversum gaan de komende tijd gebruiken om elektrisch vliegen in Nederland mogelijk te maken. Onderdeel daarvan is onder meer het vervaardigen van training manuals, e-learning, flight simulator en het beschikbaar maken van laadapparatuur op vliegvelden. Als Green Alliance zullen er samenwerkingsovereenkomsten worden aangegaan met andere innovatieve vliegscholen en kennisinstituten in de Benelux. De toestellen zullen worden onderhouden door VSH Aircraft Maintenance, het onderhoudsbedrijf van Vliegschool Hilversum. 

iFly en Vliegschool Hilversum verwachten dat door de introductie van elektrisch vliegen er een nieuwe toekomstige generatie vliegers wordt aangetrokken die stil en duurzaam wil gaan vliegen. De Pipistrel Alpha Electro is reeds in gebruik in Zwitserland en zal in 2019 als gecertificeerd productiemodel beschikbaar komen voor klanten in de Europese Unie. De European Aviation Safety Agency (EASA) doorloopt met Pipistrel het certificeringsprogramma. Zwitserland loopt op dit moment als proeftuin in Europa voorop omdat dit land een eigen regelgeving heeft en niet gebonden is aan EASA regelgeving voor elektrisch vliegen.

De Pipistrel Alpha Electro is een tweepersoons trainingsvliegtuig (EASA-LSA) met een innovatieve propeller die wordt aangedreven door een 60 kW (80 pk) elektromotor. Deze lichtgewicht motor weegt slechts 20 kilogram. Het battery pack bevat accu’s die goed zijn voor 21kWh en daar kan circa 1,5 uur mee worden gevlogen. In de praktijk betekent dat een vluchtduur van één uur plus 30 minuten reserve voordat er een fast recharge van 45 tot 60 minuten nodig is. Gedurende de vlucht wordt bij het dalen tot 13% energie teruggewonnen door de speciaal ontworpen propeller die energie kan opwekken door de technologie van regenerative breaking. De kosten van de groene elektriciteit die nodig is voor een uur vliegen bedragen ongeveer € 2,-. De Pipistrel Alpha Electro heeft een maximaal startgewicht van 600 kg en een usefull payload van 250 kg. Het heeft een korte take off distance en een klimvermogen van meer dan 1250 voet per minuut. Daarmee is het een ideaal stil en duurzaam trainingstoestel voor vliegscholen, vooral op een groen vliegveld als Hilversum.

Vooruitlopend op de introductie van de Pipistrel Alpha Electro heeft Vliegschool Hilversum een Pipistrel Virus SW121 met stille en zuinige Rotax motor in haar vloot opgenomen. Dit vliegtuig is uitgerust met een glass cockpit, autopilot en heeft een payload van maar liefst 250 kg. Het heeft een cruise speed van 130 knopen en verbruikt dan slechts 17 liter autofuel per uur. Vliegschool Hilversum gaat de Virus SW121 inzetten voor training en verhuur. Er zullen worden trainingsmiddelen worden ontwikkeld, zoals e-learning en een simulator. Een lesvlucht duurt meestal zo’n 60 minuten. Daarmee kan ongeveer 80% van de ab initio training van privépiloten in de toekomst worden uitgevoerd met de Pipistrel Alpha Electro. Dat is bijvoorbeeld circuittraining, maar ook korte overlandvluchten en het uitvoeren van alle vliegoefeningen in het trainingsprogramma tot privépiloot behoren tot de mogelijkheden. De Pipistrel Alpha Electro (gedurende de ontwikkeling bekend als WATTsUP) vliegt reeds als prototype en wordt dit jaar bij vliegscholen in Zwitserland geïntroduceerd.

Vliegschool Hilversum gebruikt naast persoonlijke kennisoverdracht ook e-learning bij de opleiding op haar vliegtuigen. Ook voor de Pipistrel Alpha Electro en de Virus SW121 zullen ‘training drills’ worden gemaakt. Deze drills bestaan uit praktische vragen over het Pilot’s Operating Handbook en alle belangrijke wetenswaardigheden over de specifieke eigenschappen van het vliegtuig. Met veel foto’s en afbeeldingen is dat ideaal voor de conversietraining van leerlingen op een vliegtuigtype maar ook voor houders van een vliegbrevet om current te blijven. Op deze manier willen Vliegschool Hilversum en iFly actief bijdragen aan de vergroting van de vliegveiligheid in de kleine luchtvaart.

De Pipistrel Alpha Electro is op zaterdag 14 en zondag 15 oktober 2017 in Nederland voor demonstraties op het Science for Humanity event van het Ministerie van Defensie, bij het Nationaal Militair Museum op de voormalige vliegbasis Soesterberg.

Deel dit artikel: Facebook Twitter

Nieuws van derden

Regelmatig ontvangen wij (pers-)berichten van organisaties of personen; een selectie daarvan kun je hier lezen.
De KNVvL is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze berichten en plaatst ze puur ter kennisgeving.

locaties meer info