Officiële website van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart

Volg ons op  Twitter  Facebook  Vimeo  

LUCHTVAARTKENNIS 2017-2

27 juni 2017

Onlangs is het zomernummer van het door de afdeling Luchtvaartkennis  uitgegeven luchtvaart historisch tijdschrift LUCHTVAARTKENNIS uitgekomen.

In dit nummer aandacht voor:
-          De begin jaren ’20 door Junkers opgerichte Nederlandsche Wereldverkeer Maatschappij. Om vliegtuigen op de markt te brengen nam het Junkers-concern deel aan een toenemend aantal luchtvaartondernemingen in Duitsland en daarbuiten. Ook in Nederland werden activiteiten ontplooid, middels de weinig succesvolle Nederlandsche Wereldverkeer Maatschappij.

-          Gedurende 1961/1962 verleenden twee Sud Aviation Alouette II-helikopters bijna precies een jaar ondersteuning aan de expedities van de Stichting Geologisch Onderzoek Nederlands Nieuw-Guinea (GONG). De bestuursoverdracht van Nieuw-Guinea betekende het einde van de vliegactiviteiten van de stichting. Bij dit artikel voor het eerst foto's van de JZ-HAA, één van de twee Alouettes.

-          De ontwikkeling van het kunststof vliegtuig.  Deze lente was het 45 jaar geleden dat voor het eerst een kunststof zweefvliegtuig een Nederlandse registratie ontving. Dat was ruim een decennium nadat bij onze oosterburen de eerste kunststof zweefvliegtuigen in productie waren genomen. Maar na een bescheiden start was binnen een jaar of 10 het grootste deel van zweefvliegvloot in Nederland, zoals overal in de westerse wereld, van kunststof. Het "plastic" vliegtuig wordt als een modern fenomeen gezien; maar de eerste toepassingen van kunststof in de vliegtuigbouw dateren uit de jaren '30, en leidden tot interessante ontwikkelingen waarvan Fokker ook succesvol wist te profiteren.

-          De opening van het nieuwe Schiphol-Centrum 50 jaar geleden. Dit jaar vierde Nederland op Koningsdag 27 april dat ons huidig staatshoofd vijftig jaar was geworden. Een dag na de geboorte van haar eerste kleinkind verrichte koningin Juliana op 28 april 1967 de openingshandeling van de nieuwe luchthaven Schiphol-Centrum. De eerste gebeurtenis heeft in Nederland uitgebreid de aandacht gekregen, de tweede is vrijwel geheel ongemerkt voorbij gegaan. Het artikel geeft een kort overzicht van de groei van de luchthaven sinds die opening 50 jaar geleden.

-          De verdere luchtvaartcarrière van Gijs Küller. Hoe Gijs Küller de eerste Nederlandse vlieger werd en ook de eerste die in Nederlands-Indië vloog werd door Klaas-Jan Sijsling beschreven in LUCHTVAARTKENNIS 4/2009. Küller vloog voor het laatst in 1911 en besloot er in 1913 definitief meer mee te stoppen. Hij vond het vliegen te gevaarlijk en te kostbaar. Echter, de luchtvaartcarrière van Küller was toch niet ten einde, en dat was het gevolg van het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog.

-          Het "hulpvliegtuig" - Fokker Ontwerp 160a. In 1938 vroeg KLM-directeur Plesman een octrooi aan op een wel erg bijzonder concept voor een groot intercontinentaal verkeersvliegtuig. Om gewicht te besparen, bedacht hij een in de lucht ontkoppelbaar landingsgestel. Dit ontkoppelbare landingsgestel was een klein tweemotorig vliegtuig, dat na de start terugvloog naar het vertrekpunt. Een tweede exemplaar, aanwezig op de plaats van aankomst, zou voor de landing van het verkeersvliegtuig via een haak aankoppelen. Fokker werkte het idee verder uit.

Voor losse nummers (EUR 8,50), abonnementen, verdere informatie over Luchtvaartkennis en een overzicht van oudere artikelen: zie www.luchtvaartkennis.net

 

Foto: Junkers G24 van de Nederlandsche Wereldverkeer Maatschappij op Schiphol. In LUCHTVAARTKENNIS 2017-2 een uitgebreid artikel over deze mislukte luchtvaartmaatschappij.

Deel dit artikel: Facebook Twitter

Naam
E-mailadres

locaties meer info