Officiële website van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart

Volg ons op  Twitter  Facebook  Vimeo  

LUCHTVAARTKENNIS 2016-4 is uit

19 december 2016

Begin december is het vierde nummer van luchtvaart historisch tijdschrift LUCHTVAARTKENNIS uitgekomen. In dit nummer aandacht voor de Europese Rondvlucht van 1934. De Europese Rondvlucht was in 1929 opgezet om te laten zien wat in de sportvliegerij mogelijk was en wat een goede sportvlieger kon presteren.

In de twee volgende, in 1930 en 1932, was de rol van de ontwerpers en fabrikanten steeds belangrijker geworden. In de vierde, in 1934, ging het vooral om de eer van het land en het nationale prestige. Editie 1934 werd georganiseerd door de Poolse Aeroclub (Poolse deelnemers hadden de Rondvlucht 1932 gewonnen). Voor het eerst werd nu Noord-Afrika aangedaan: het meer dan 9500 km lange traject voorzag in landingen in Marokko, Algerije en Tunesië.

De Europese Rondvlucht 1934 bleek de laatste Rondvlucht; in eerste instantie werd de volgende Rondvlucht een jaar uitgesteld, maar omdat geen enkel land de organisatie op zich wilde nemen ging deze niet door. In dit artikel wordt dieper ingegaan op de deelnemers, het verloop van de strijd en de betekenis van de Rondvluchten voor de ontwikkeling van de luchtvaart.

Verder een artikel over het Nederlandse prestatiezweefvliegtuig KNVvL-491. Na het einde van de Tweede Wereldoorlog werd in Nederland al snel begonnen met het opstarten van zweefvliegactiviteiten. Een werkgroep van de KNVvL inventariseerde de behoefte aan zweefvliegtuig typen, en besloot bij gebrek aan een betaalbaar alternatief zelf een prestatie-zweefvliegtuig te ontwerpen en te bouwen. Het werd ontworpen door Henk Koekebakker en Kees van der Eyk en als KNVvL-491 aangeduid. Het toestel werd in Bergen op Zoom gebouwd, en, na vertragingen, in 1951 naar Ypenburg vervoerd voor samenbouw om in juni 1952 voor het eerst het luchtruim te kiezen. Hoewel het toestel in het algemeen goed voldeed, had het zo zijn eigenaardigheden, waaronder een vrije hoge landingssnelheid. Na de eerste vluchten bleef de KNVvL-491 meer dan een jaar aan de grond. De tegenvallende kosten, schade na een voortijdige landing en de aankoop van Britse Skylark zweefvliegtuigen zorgden ervoor dat de -491 nooit in produktie is genomen. Het artikel beschrijft uitgebreid voorgeschiedenis, technische details en einde van de KNVvL-491, en is geïllustreerd met unieke foto's.

Het laatste grote artikel van dit jaargang gaat over de drie naoorlogse Fokker S.IX's. Na de bevrijding van ons land werd met man en macht begonnen aan het herstel van de Nederlandse luchtvaartindustrie. Fokker vervulde in dit opbouwproces een centrale rol. Eind 1945 zag het bedrijf kans een nieuwbouwopdracht in de wacht te slepen: met gebruik making van uit 1940 daterende motoren en vliegtuigdelen werd deze bestelling voor totaal elf vliegtuigen door Fokker in uitvoering gebracht. Het artikel gaat dieper in op de herkomst en aanschaf van deze vooroorlogse motoren en onderdelen, en op de individuele geschiedenissen van de naoorlogse S.IX's.

Naast de vaste rubrieken (boekbespreking, luchtvaarthistorie op internet, de mutaties in het Nederlandse Luchtvaartuig Register) verder ook aandacht voor een Sinterklaas gerelateerd avontuur uit 1939 van de Focke Wulf S 24 Kiebitz PH-AJC.

Nadere gegevens over LUCHTVAARTKENNIS vindt u op www.luchtvaartkennis.net.

 

Lees ook Jaarvergadering afdeling Luchtvaartkennis.

Deel dit artikel: Facebook Twitter

Naam
E-mailadres

Lid wordenMeer info

Lid worden van de grootste organisatie van luchtsporten? Klik hier.

locaties meer info