Officiële website van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart

Volg ons op  Twitter  Facebook  Vimeo  

Lelystad Airport sluit MLA baan

12 juli 2016

Gemotoriseerd vliegen

Gemotoriseerd vliegen Per 15 september 2016 stelt Lelystad Airport haar Microlight Aircraft (MLA)- baan buiten gebruik. De sluiting is noodzakelijk in verband met de ontwikkeling van Lelystad Airport als vakantieluchthaven. Op de locatie van de huidige MLA-baan wordt een nieuwe passagiersterminal gerealiseerd met de bijbehorende infrastructuur.

Vanaf het moment van sluiting van de MLA-baan is MLA-vliegverkeer formeel niet meer toegestaan op Lelystad Airport.

Voor de snellere MLA vliegtuigen geldt tijdens een proefperiode (tot 01-01-2017) een PPR-regeling (Prior Permission Required). Dit houdt in dat zij gedurende deze periode gebruik mogen maken van de hoofd start- en landingsbaan. Langzamere vliegtuigtypes, waaronder MLA’s van het soort trike of autogyro, kunnen per 15 september in beginsel geen gebruik meer maken van Lelystad Airport.

De afgelopen jaren heeft de luchthaven de MLA vliegers en bedrijven op de luchthaven actief betrokken en geïnformeerd over de sluiting van de MLA baan. Provincie Flevoland ondersteunt de grasbaangebruikers bij het zoekproces naar alternatieven buiten de regio. Daarnaast is door de General Aviation organisaties in overleg met de provincies, de betrokken luchtverkeerdienstverleners en het rijk het project (TGAL) uitgevoerd, met als doel tot toekomstvaste locaties voor de General Aviation (ook MLA’s) te komen.

Over Lelystad Airport

Om de economische functie van Mainport Schiphol te behouden en versterken, is afgesproken Schiphol selectief te ontwikkelen. Lelystad Airport gaat de groei op Schiphol ondersteunen als alternatief voor het niet-mainportgebonden verkeer. Lelystad Airport wordt gefaseerd ontwikkeld voor vluchten naar voornamelijk Europese (toeristische) steden en regio’s.

 

Bericht van Vliegen in Nederland.

Deel dit artikel: Facebook Twitter

locaties meer info