Officiële website van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart

Volg ons op  Twitter  Facebook  Vimeo  

Terug naar nieuwsoverzicht

Help, ik heb een drone!

22 juni 2017

Drones

Hierboven staat een kreet, die vaak op de sociale media werd en wordt geslaakt. Niet in de zin wat moet je er mee, maar wat kan en mag je er mee.

Eind 2016, begin 2017 is de afdeling Drones van onze vereniging (de KNVvL) van start gegaan. Aangezien ik met vallen en opstaan de weg heb leren vinden in het (professionele) drone gebeuren leek het mij een goed idee om daar lid van te worden, immers “eendracht maakt macht” en als goed Nederlander ook een beetje van “misschien levert het mij wat voordeel op”.

Ik ben dus in contact gekomen met de mensen van onze vereniging, heb gesprekken gevoerd en dat is de reden dat je vanaf nu met enige regelmaat stukjes van mijn hand mag gaan lezen.

Voorstellen

Maar goed, ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Wim Scheltema en na een zeer enerverende en kleurrijke loopbaan in 2014 met pensioen gegaan. Nee, niet achter de geraniums, daar ben ik nog veel te actief voor en heb het daarmee (alle activiteiten) zo druk, dat ik geen tijd meer heb om te werken.

Zo omstreeks eind 2015, begin 2016 kocht ik mijn eerste drone (of beter gezegd RPAS of UAV), een Phantom P3 pro. Als vrij snel werd het mij duidelijk dat ik niet overal mocht vliegen en nog erger, er niet eens mee mocht doen, waarvoor ik hem eigenlijk had aangeschaft, namelijk foto- en film opnames maken als ondersteuning van de opleidingen die ik al meer dan 30 jaar verzorg.

Je gaat dus op onderzoek uit, komt in aanraking met bijvoorbeeld ene Parcival Hofland en later met Wiebe de Jager en later nog veel meer gemotiveerde personen in de wereld van drones.

Uiteindelijk heeft dat voor mij geleid tot het volgen van RPA-L theorie (iets anders was er nog niet), het verkrijgen van een ROC-L op naam van mijn stichting en inmiddels 5 van die vliegende apparaten, die in de volksmond “drones” worden genoemd. Een hele uitzoekerij om zo ver te komen, dus in dat zoekproces zal ik jullie in laten delen. Maar daar naast gaat het zo hard in deze wereld, dat ook daar het nodige over te schrijven valt.

Minidrone regeling

Eerst natuurlijk het zeer goede nieuws, DARPAS (de club van de ROC-houders) en de KNVvL gaan samen verder. Prima, een duidelijke overlegpartner met de (rijks)overheid en mogelijk de lagere overheden of instanties die zich als zodanig lijken te gedragen. Ik denk maar even aan de Natura 2000-gebieden, waarvan de beheerders verbieden dat je daar met een drone boven mag vliegen. Goed, volgens mij gaan zij niet over het daarboven gelegen luchtruim. Een mening die niet alleen de KNVvL ondersteunt, maar ook de rechtbank te Utrecht inzake het vliegen met een drone boven de Oostvaardersplassen (Flevoland).

Sinds 1 juli 2016 werd Nederland verblijd met de zogenaamde ‘minidrone regeling’. Bejubeld, verfoeid en alles wat daar tussen ligt, maar het is in ieder geval een begin. Zowel DARPAS als de KNVvL hebben bij ILT aan tafel gezeten om de kaders te scheppen, waaronder beroepsmatig / commercieel met een drone gevlogen mag worden. Ik ga niet stil staan bij: hoe het was, maar hoe het nu is.

Veel (kostbare) eisen 

Om met een drone (een luchtvaartuig) te mogen vliegen, moet in de basis aan heel veel (lees kostbare) eisen worden voldaan. Het bedrijf dat de drone exploiteert wordt op grond van de luchtvaartwetgeving gezien als een luchtvaartbedrijf een moet dus werken conform een geaccrediteerd (of gecertificeerd) systeem. Dit is uitgewerkt in een dik en ingewikkeld handboek.

Daarnaast moeten de drones niet alleen geregistreerd worden in het luchtvaart register, ze moeten ook een bewijs van luchtwaardigheid hebben (dus elke drone moet gekeurd zijn), de dronepiloot moet medisch gekeurd zijn en dient in het bezit te zijn van het brevet RPA-L (theorie & praktijk). Ook moet er voor de drone(s) een speciale luchtvaartverzekering zijn (kijk daarvoor eens op de pagina van de KNVvL). Tel je dit bij elkaar op dan ben je, exclusief de tijd, al snel meer dan €10.000 kwijt voordat je een ROC hebt.

Voor degenen die, net zoals ik, zo af en toe een film of foto wil maken die commercieel wordt gebruikt een veel te grote stap. Ook dat werd erkend door de overheid, hetgeen heeft geleid tot het ontstaan van de ROC-Light. Je mag vliegen met een drone tot 1 kg of met een drone van 1 tot 4 kg. Deze drones moeten ingeschreven worden in het luchtvaartregister, onder de ROC-L krijgen zij een ontheffing van het bewijs van luchtwaardigheid. Beide categorieën drones moeten verzekerd zijn via een speciale luchtvaartpolis en de pilot hoeft voor drones onder de 1 kg geen theorie-examen certificaat te hebben en voor drones tussen de 1 en 4 kg wel (getoetst door het KEI). Leden van de KNVvL kunnen voor een relatief bescheiden bedrag het cursusboek bij de KNVvL kopen, zelfstudie doen en het examen afleggen. Heb je dat allemaal geregeld, dan kan je bij ILT je ROC-L aanvragen.
 

Wim Scheltema

 

In een volgende aflevering ga ik wat dieper in op het verkrijgen van een ROC-L, onder meer het vinden van aanvraag formulieren en vooral het invullen daarvan. Ook het toekennen van de PH-registratie is voor velen een struikelblok

Deel dit artikel: Facebook Twitter

MinidronesInschrijven

locaties meer info