Officiële website van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart

Volg ons op  Twitter  Facebook  Vimeo  

Terug naar nieuwsoverzicht

De Mavic Pro hoe zit het nu?

6 juni 2017

Berichten van derden

Wij van Safe2Fly worden de laatste tijd vaak benaderd over het professioneel gebruik van de DJI Mavic Pro. Veel van deze vragen gaan over het gewicht, dat minder dan een kilo is. Men neemt aan dat men daarmee is vrijgesteld van een aantal eisen die het ILNT stelt.

Het klopt dat de Mavic minder weegt dan een kilo en dat hij daarmee in een uitzonderijke categorie valt. Zo heb je geen theorie opleiding nodig. Wij zijn echter van mening dat iedere onderneming die beroepsmatig wil vliegen, ongeacht het gewicht van de Mavic, een ROC of ROC Light nodig heeft om commerciële vluchten met en RPAS (Drone) uit te kunnen voeren. 

Met deze ROC of ROC Light kun je de Mavic met toegekend PH-nummer (BVI en BVL) inbrengen om bedrijfsmatig te kunnen vliegen. Daarnaast dien je de Mavic te verzekeren. Wanneer je deze zaken hebt geregeld, kun je legaal vliegen.

Het is dus te kort door de bocht om te denken dat enkel een PH-nummer voldoende zou zijn om commercieel vluchten te kunnen uitvoeren met een Mavic Pro.

Naast de wettelijke haarkloverij is er echter nog een ander risico wanneer je als RPAS operator te lichtvaardig omgaat met de wet- en regelgeving voor het gebruiken van DJI Mavic Pro. Voor dat we daarover verder gaan, eerst even dit: natuurlijk willen wij als opleider graag zoveel mogelijk RPAS Operators opleiden. Je zou het volgende dan ook gemakkelijk als reclame kunnen lezen. Daar hebben we geen problemen mee, maar wat wij eigenlijk duidelijk willen maken, is welke risico’s je neemt wanneer je je enkel aan bovengenoemde wet- en regelgeving houdt.

Op het moment dat je commerciële vluchten gaat uitvoeren en daarmee opdrachten uitvoert voor derden, zal je met veel instanties te maken krijgen die wat van je werk en werkwijze vinden. Wanneer je wordt gecontroleerd, zal men je allerlei vragen stellen die betrekking hebben op luchtvaartwetgeving. En ja, het is mogelijk om je Mavic Pro te verzekeren zonder opleiding. Dat klopt.

Maar nu komt eigenlijk de werkelijke catch. Stel, je vliegt in opdracht voor een opdrachtgever over een gebied dat niet in eigendom van deze opdrachtgever is? En stel dat je dan crasht? Natuurlijk willen we daar niet van uitgaan, maar het zou best kunnen gebeuren. Op dat moment zal je je voor het declareren van de schade van de partij die schade heeft geleden, bij de verzekeraar moeten gaan melden. Die zal dan vragen gaan stellen over het professioneel gebruik van een RPAS: men zal vragen naar je VMS, je vluchtvoorbereidingen, je uitvoering etc. Met een beetje pech krijg je zelfs te maken met de luchtvaartautoriteit die onderzoek wil doen naar je crash, die je ook allerlei vakinhoudelijke vragen zal gaan stellen. Vragen waar je mogelijk, door gebrek aan kennis, geen antwoord op kunt geven. Het gevolg kan zijn dat de verzekeraar niet uitkeert en jou in het ergste geval verwijtbare schuld ten laste zal worden gelegd.

Ons advies als opleider is: kijk niet alleen naar de wettelijke mogelijkheden die er zijn. Kijk als professionele gebruiker van een RPAS verder dan dat. Wij van Safe2Fly willen je graag opleiden, maar er zijn ook een aantal andere opleiders in Nederland die dat ook heel goed kunnen. Binnen het hele traject van verschillende aanvragen is dit een relatief kleine investering, waarbij het ook nog zo is dat je daarna veel sneller kan doorgroeien, als merkt dat je toch een zwaardere RPAS tot 4kg nodig hebt voor je werkzaamheden. 


Bericht van Safe2Fly.

Deel dit artikel: Facebook Twitter

Nieuws van derden

Regelmatig ontvangen wij (pers-)berichten van organisaties of personen; een selectie daarvan kun je hier lezen.
De KNVvL is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze berichten en plaatst ze puur ter kennisgeving.

locaties meer info