Officiële website van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart

Volg ons op  Twitter  Facebook  Vimeo  

FAQ

Vraag

Antwoord

MLA of SEP: Hoe maak ik de keuze?

De keuze om MLA of SEP (Single Engine Piston -> de Cessna's en Piper van deze tijd) te gaan vliegen kunnen wij niet voor u maken. Met onderstaande punten kunnen wij de keuze misschien wat gemakkelijker maken.

Neen, je kunt met een MLA niet....

  • Naar Schiphol, Rotterdam of Groningen vliegen
  • Met drie gezellige vrienden, vriendinnen, neven, nichten op stap...
  • Met een grote Samsonite, costuumhoes en de hond...
  • Of bungalowtent en veertien dagen proviand...
  • Of zelfs je hele golfset en je caddy...
  • De stevigheid en robuustheid van een Mooney verwachten...
  • Of het comfort van een TB-20...

Als je dat wilt, moet je zeer zeker je Single Engine Piston (SEP)-bevoegdheid of meer behalen/behouden. Het met een Cessna 172 of Piper Arrow reizen heeft z’n bekoring, maar ook z’n prijs! Overigens, check ‘ns of het bovenstaande wèl altijd kan met een gemiddelde Cessna of Piper...

Ja, je kunt met een MLA wel... *

  • Naar alle groene velden. ( niet gecontroleerde luchthavens( en aangewezen MLA velden.  
  • Landen op velden, waar het landingsgeld nog “één á twee biertjes” kost...
  • Een wereldreis maken (velen zijn je voor gegaan)...
  • Met 200 km/u naar bijvoorbeeld Bielefeld of zelfs Berlijn in Duitsland
  • Vliegen voor de prijs van nog géén avondje stappen...

Uit het bovenstaande kunt u concluderen dat het MLA-vliegen haar beperkingen kent. Zeker, wil je met een paar vrienden op pad, dan gaat dat niet lukken. Maar, met de buurvrouw of zelfs je eigen partner een “rondje om de kerk” met CAVOK wordt wél een zeer aanlokkelijke mogelijkheid.

Het grootste bezwaar momenteel is natuurlijk de, legale, Maximum Take Off Mass (MTOM). 450 kg is niet veel, zeker niet als je de huidige zeer moderne MLA’s vliegt (de zgn. vierde generatie). Die hebben veelal een basic empty weight van zo’n 270-300 kg. Maar, weer legaal, één á twee uur op pad is zeer wel mogelijk. M.a.w. op-en-neer voor een kopje koffie naar Lelystad, Hoogeveen of Stadtlohn in Duitsland ligt in de mogelijkheden. En met de uurprijs van een MLA kan er ook nog wel ’n gebakje en slagroom bij.

Je moet dus in alle rust je eisenpakket bekijken. Wil ik even met een relatie naar Ameland op-en-neer (MLA) of wil ik met drie vrienden een weekend Le Touquet (SEP)? Je kiest dan bewust voor de MLA-rating of de SEP-rating. Je kunt ook beide doen. Nee, de MLA-uren en de SEP-uren zijn nóg niet uitwisselbaar in Nederland. Daar wordt aan gewerkt, evenals overigens aan het MTOM.

En naar het buitenland? Mag dat? Ja, dat mag. Een aantal staten heeft een General Declaration gemaakt, waarin het buitenlandse MLA-vliegers wordt toegestaan om in dat land te vliegen. Onze autoriteit heeft ook formeel uitspraak gedaan dat de beslissing of met een Nederlands RPL al dan niet in het buitenland mag worden gevlogen aan de overheid van het desbetreffende land is. Welke staten zijn dat b.v.: Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, zelfs België (alleen, die laatste vraagt daar geld voor...). M.a.w een trip naar de Allgauer Alpen is weer een aantrekkelijke mogelijkheid.

MLA en SEP bijten elkaar niet. Het is een aanvulling op elkaar. Beide geven aantrekkelijke mogelijkheden. Overigens, een “twaalfde uur” niet halen op één van de twee of op beide: het trainingsuur kan/mag ook door een profcheck worden vervangen! In een nader gesprek op een vliegclub lichten wij u graag alle mogelijkheden toe.

 

Welke soorten MLA zijn er?

Er zijn 2 soorten MLA's: 

Conventioneel 3 assig

Dit is een 'normaal' vliegtuig met rol- en richtingsroeren. Deze roeren worden door middel van de stick en de voeten bewogen. De kenmerken zijn:

  • Gesloten cockpit, confortabel in de winter
  • Meer instrumenten mogelijk
  • Op meer velden toegelaten
  • Sneller dan bijvoorbeeld een trike
  • Er kunnen langere afstanden mee worden overbrugd

 

Trike

Dit toestel heeft als belangrijkste kenmerk de grote deltavleugel. Met behulp van de bar wordt de grote deltavleugel direkt bestuurd. De kenmerken zijn:

  • Open cockpit, confortabel in de zomer
  • Sportief karakter
  • Beter uitzicht
  • Lagere snelheid, waardoor er meer tijd is om van de omgeving te genieten
  • Omdat het open is, kunnen kaarten e.d. makkelijk wegwaaien

Hoe zit het nu met de APK keuring voor mijn MLA?

Sinds 1 april 2005 moet van elke MLA waarvan de special BvL verloopt, een APK keuring ondergaan. Deze keuring gebeurt door een onderhoudstechnicus met als minimale aantekening GWK Zweefvliegtuigen met hulpmotor. Deze technicus ondertekent de eigen verklaring. De aanvraag sBVL samen met de eigen verklaring opsturen naar IVW en binnen een week heeft u een nieuw sBVL.

Link naar de eigen verklaring.

Link naar de checklist vernieuwde uitgifte Special BvL voor MLA.

Deel dit artikel: Facebook Twitter