Officiële website van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart

Volg ons op  Twitter  Facebook  Vimeo  

Wedstrijd- & overlandvliegen (inc. info Dutch Open)

Heb je eenmaal je B3 brevet binnen, dan kun je 'overland' gaan vliegen. Je start dan ergens met het plan om weg te vliegen van die plek en ook weg te vliegen van het eventuele landingsterrein. Je kunt bij goed weer flinke afstanden afleggen. Wedstrijden draaien om dat overlandvliegen. Je meet daarbij jouw vaardigheden in het overlandvliegen of cross-country vliegen met andere piloten.

Let op: data NK 2017 bekend!

Information on Dutch Open in English

Bij de meeste wedstrijden is het de bedoeling dat iedereen dezelfde route aflegt in een zo kort mogelijke tijd. De puntentelling kijkt dan naar hoe ver je gekomen bent en hoe snel je het doel hebt bereikt. De meeste wedstrijden duren enkele dagen tot een week. Europese Kampioenschappen en Wereldkampioenschappen duren vaak twee weken. De afdeling Deltavliegen organiseert jaarlijks een aantal wedstrijden voor Nederlandse en buitenlandse piloten. Ook organiseren we een overlandcompetitie en reiken we speldjes uit van de FAI (de 'CIVL Proiciency Badge') voor bijzondere prestaties. Buiten de wedstrijden van de afdeling Deltavliegen zijn er nog een aantal competities waar je aan mee kunt doen.

Nederlands Kampioenschap deltavliegen

Het NK deltavliegen bestaat vaak uit twee delen: een sleepwedstrijd en een bergwedstrijd. Deze wedstrijd is een open NK, wat inhoudt dat ook piloten uit het buitenland mee kunnen doen. Dat doen ze dan ook vaak! Voor de uitslag van het NK worden de prestaties van het sleepgedeelte en die van het bergvliegen bij elkaar opgeteld. Kijk voor een idee van hoe zo'n wedstrijd gaat eens bij de wedstrijdverslagen op de website van André van den Akker.

De kampioenen van 2016:

  1. Gijs Wanders
  2. Koos de Keijzer
  3. Martin van Helden

Nederlandse Overlandcompetitie (OLC)

De Nederlandse Overlandcompetitie is een wedstrijd die gaat over al je vluchten. Je kunt eraan meedoen door online de vluchten uit je datarecorder of vlieginstrument te uploaden naar een overlandwebsite zoals www.xc.dhv.de. Op die site krijg je vlucht automatisch een aantal punten, afhankelijk van de gevlogen afstand en de soort vlucht. Een driehoek vliegen is bijvoorbeeld moeilijker dan “alleen maar” met de wind mee vliegen, dus krijg je daar meer punten voor. Om dezelfde reden is een “zuivere” (gelijkbenige) driehoek is meer punten waard dan een “vlakke”driehoek of heen en weer vliegen (een 'out and return'). Je kunt al je vluchten uploaden en de beste 3 tellen mee. Je hoeft dus geen crack te zijn om aan deze competitie mee te doen!

CIVL Proficiency Badges

CIVL proficiency badges heten ze officieel: de bronzen, zilveren, gouden en diamanten speldjes die piloten kunnen krijgen voor bepaalde vluchten. Vluchtduur, gevlogen afstand, voor elke prestatie is wel een speldje. Ook de relatief kleine maar spannende stappen op gebied van overlandvliegen worden zo aangemoedigd en gewaardeerd.

De criteria voor de speldjes:

  • Voor een bronzen speldje: 30 km afstand, óf 1 1/2 uur duurvlucht, óf 500 meter hoogtewinst.
  • Voor zilver: 100 km afstand, én 3 uur duurvlucht, én 1000 meter hoogtewinst, maar dat hoeft niet in één vlucht.
  • Voor goud, ook over meerdere vluchten te spreiden: 150 km afstand, én 5 uur duurvlucht, én 2000 meter hoogtewinst.
  • Voor diamant: 300 km open afstand, voor 300 km out-and-return, en voor 3000 meter hoogtewinst.

Bronzen speldjes worden uitgereikt door de deltavliegscholen. Om voor zilver, goud en diamant in aanmerking te komen dien je je vluchten te registreren op een XC-website, zoals xc.dhv.de. Op verzoek kijkt de afdeling Deltalviegen dan of je inderdaad aan de criteria voor zo'n speldje voldoet. Diamant wordt uirtereikt door de FAI.

Via deze link zijn alle vluchten te zien die de Nederlandse piloten hebben gelogd op de website van de DHV.

Vluchtvoorbereiding overlandvliegen

Voor het voorbereiden van een overlandvlucht dienen een aantal zaken nagekeken te worden alvorens aan de vlucht te beginnen:

Airspace klassificatie

Waar mag ik vliegen en waar niet. Deltavlieg piloten mogen (aangenomen dat ze geen toestemming hebben aangevraagd voor een ontheffing en geen 2-weg communicatie met luchtverkeersleiding hebben), uitsluitend in klasse E,F en G vliegen.

Uiteraard kan dit op de papieren kaart worden gechecked, maar ook online is deze informatie te vinden. Je weet dan zeker dat je de laatste informatie hebt.

Luchtruim klasses Nederland

Voor de volgende link, de AIS van Duitsland, dien je eerst een gratis account aan te maken. Daarna kun je in het menu "Flight Preparetation -> VRFeBULLETIN kiezen en ICAO aanvinken op de kaart), of direct onderstaande link indien je al bent ingelogd.
ICAO kaart rondom Duitsland (AIS Duitsland)

Prohibited, Restricted, Danger, Temporary Seperated/Reserved Areas

Naast de airspace klasse dien je ook te checken of er gebieden op je route liggen waar je niet mag komen of moet oppassen. Sommige gebieden zijn permanent verboden (en sommige alleen indien aangekondigd in NOTAMs).

Nederland:

Duitsland:

Transponder Mandatory Zones (TMZ)

Nederland is grotendeels overdekt met TMZs. Hier mag je zonder transponder (en zonder toestemming) niet invliegen. Let op dat op de kaart onder punt (2) is aangegeven dat deltavliegers in sommige gevallen een hogere limiet hebben.

TMZ Kaart Nederland

Notam's

Notam's zijn berichten voor piloten over zaken van tijdelijke aard. Het is belangrijk deze vlak voor de vlucht na te gaan, zodat je bijvoorbeeld niet per ongeluk in een militaire oefening beland of jezelf en andere luchtvaart in gevaar brengt. Er zijn verschillende websites waar je alle NOTAMS kunt checken (wereldwijd).

Wil je zoeken op een specifiek woord, kijk dan op de onderstaande link, selecteer "Free Text" in de drop-down box  en type een woord in, bijvoorbeeld voor restricted areas in Duitsland: "ED-R", of voor de Temporary Restricted Area 83 in Nederland "TRA83":

FAA Notam Search

Weet je je route (ongeveer) en wil je kijken welke NOTAMs er van toepassing zijn op die route, kijk dan bij de link van AIS Duitsland. Eerst verplicht een vliegtuignummer invoeren (maakt niet uit, bv PH123) en vervolgens twee vliegveldcodes invoeren die ongeveer op de route liggen. Bijvoorbeeld van Stadskanaal naar Deelen ("EHST" en "EHDL"). Je kunt de NOTAM's in textvorm krijgen, maar ook op de kaart laten zien en dan aanklikken.

Nuttige links

Deel dit artikel: Facebook Twitter

locaties meer info