Officiële website van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart

Volg ons op  Twitter  Facebook  Vimeo  

Veiligheidschecklist 3 x 3 MGM

Emiel Jansen heeft niet alleen mooie tenten maar nu ook een fraaie checklist die je kunt gebruiken om veiliger te gaan vliegen. Hij heeft hem afgeleid van een bestaande bestaande ski-checklist van Werner Munter en noemt hem MGM: meteo, geo, mens. Je checkt deze 3 zaken telkens op 3 verschillende momenten: thuis, op de startlocatie en tijdens de vlucht. De vliegscholen zullen de checklist gaan gebruiken bij hun vliegonderwijs, piloten worden uitgenodigd om hem bij wijze van spreken op hun bottombar te plakken en actief te gaan gebruiken.

Met de uitleg hieronder van Emiel Jansen nemen we een voorsprong op de aankomende publicatie in LIFT, waarvoor excuses! We vonden het toch al wel belangrijk genoeg om zo snel mogelijk op de site te publiceren. Het artikel in LIFT gaat verder in op de checklist en het ontstaan ervan.

Het zal je niet verbazen dat de meteorologische omstandigheden, en de grilligheid daarvan, een groot risico vormen in onze sport. Denk aan een windgradiënt tijdens de landing. Of aan een ontwikkelende onweerswolk of je XC-route. Daarnaast heb je ook de, van stek tot stek wisselende, geografische omstandigheden die je kunnen verassen. Denk aan een rotor, tochtgaten met veel sink, of een aflopend landingsveld. En tenslotte de menselijke factor, deze is meestal wel aanwezig bij vliegongevallen. Herkennen van risico, daarop beslissingen nemen en handelen wordt vaak moeilijk gemaakt door verkeerde waarnemingen en/of inschattingen, stress en groepsdruk. Of je eigen doelen kunnen ook te ver liggen...


Dit is het eerste rijtje van 3:
Meteo – Geo - Mens


Deze 3 parameters kun je voor je zelf continu checken. Maar handiger is om dat een beetje te categoriseren. Je vluchtvoorbereidingen beginnen vaak al thuis. Daar kun je in alle rust de bovengenoemde parameters al eens verkennen. Je reist namelijk niet naar de bergen af als het weer pet wordt. En op Youtube of in Google-Earth kun je je vlieggebied al checken. Verder pick je vliegvrienden die je vertrouwt, toch? Op de stek zelf kun je natuurlijk alles even rustig in je opnemen. Doet het weer wat het beloofd heeft? Landingsveld, Aanvliegroutes? Heb je er vertrouwen in? Tijdens de vlucht zijn er ook weer die keuzes te maken die ontspringen aan de boven genoemde parameters. Dus 3 parameters checken op 3 verschillend momenten. Sta je boven op de berg? ...Ehh... O,ja!  Meteo-Geo-Mens. Besluit je te landen? ...Ehh... O,ja!  Meteo-Geo-Mens.

Dus het tweede rijtje van 3:
Thuis – Stek - Vlucht

 

Deel dit artikel: Facebook Twitter