Officiële website van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart

Volg ons op  Twitter  Facebook  Vimeo  

Vliegroutes Lelystad Airport

Lelystad - status en hoe nu verder?
Vliegroutes Lelystad Airport

Sinds de plotselinge bekendmaking van de hogere aansluitroutes voor Lelystad medio juni is er dagelijks overleg over mogelijke wijzigingen om de negatieve gevolgen voor de General Aviation, waaronder de sportluchtvaart, alsmede de overlast voor bewoners op de grond te beperken.

De grote uitdaging in de verschillende overleggen en consultatierondes is om te zorgen dat er daadwerkelijk rekening gehouden wordt met andere belangen dan alleen de commerciële belangen van de Schipholgroep (met een aanzienlijk staatsaandeel) en de militaire missie effectiviteit.

De routes zijn destijds gepresenteerd als enige mogelijkheid waarbij alles door LVNL doorgerekend was en zelfs het externe bureau Helios (op verzoek van de toenmalige staatssecretaris Dijksma) de technische haalbaarheid had onderzocht en gekeken naar mogelijke alternatieven. Er was op dat moment blijkbaar geen alternatief mogelijk.

lees verder

KNVvL verbaasd over uitspraken Sharon Dijksma
Vliegroutes Lelystad Airport

Dagblad De Stentor openbaarde deze week dat voormalig staatssecretaris Sharon Dijksma afgelopen weekend, tijdens een politiek café in Diepenheim, uit de school heeft geklapt. Zij stelde dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu* kampt met een tekort aan kundige mensen, waardoor wordt het doorgronden van ingewikkelde dossiers voor het ministerie een lastige klus is. De fouten die in de plannen voor Lelystad Airport zijn gemaakt, zijn ook het gevolg van dat gebrek aan expertise, zei Dijksma. Dagblad De Stentor wist de hand te leggen op audio-opnames, waarin Dijksma haar uitspraken doet. Nog voor haar vertrek moest zij erkennen dat de door de overheid gehanteerde berekeningen van geluidsoverlast onder de vliegroutes fout zijn, maar dat dit “op basis van de nu voorziene beperkte effecten geen consequenties heeft voor de opening van Lelystad Airport op 1 april 2019”.

 “Verbazingwekkend", vindt KNVvL-voorzitter Ronald Schnitker. “In de Tweede Kamer bagatelliseerde de staatssecretaris de rekenfouten in het rapport en doet ze voorkomen dat alles onder controle is. Nu is ze nog niet weg of geeft aan dat kennis en kunde ontbreekt. Het doel, de openstelling van Lelystad Airport op 1 april 2019, heiligt kennelijk alle middelen. De werkelijke feiten doen er niet meer toe".

lees verder

Zondag met Lubach - Lelystad
Vliegroutes Lelystad Airport

Ook Zondag met Lubach heeft aandacht besteed aan de situatie rondom Lelystad en de vliegroutes. In de typische stijl van Lubach weet hij mooi een kijkje te geven in hoe de politiek en de Schiphol Group de juiste zijde van de munt steeds maar weer boven weten te krijgen.

De strijd tussen overige luchtruimgebruikers en grondgebruikers versus de Schiphol Group en de staat lijkt een ongelijke. De laatsten zetten ons belastinggeld in om hun plannen door te voeren. In de wetgeving zit nauwelijks houvast voor enige inbreng.

Het halve land is boos omdat niet naar ze geluisterd wordt en ongevraagd een bizarre wereldprimeur (lang laag vliegen) aan ze opgedrongen wordt.

lees verder

Statusupdate dossier Lelystad
Vliegroutes Lelystad Airport

Over Lelystad is veel te zeggen en te schrijven. Dagelijks is nieuws in de media te vinden over de zin en onzin van de luchthaven en de bijbehorende routes. Het hele proces te komen tot een goede oplossing die recht doet aan de wensen/rechten van de General Aviation, de groep waar we als luchtsporters ook toe behoren, en de bewoners van vooral de provincies Gelderland en Overijssel verloopt moeizaam.

Op dit moment zitten we in het officiële, zogeheten 5.11, consultatieproces. Op 28 september is een presentatie van de plannen vanuit LVNL geweest voor de stakeholders (waaronder de KNVvL). Vervolgens is op 16 oktober besproken en middels presentaties toegelicht wat de reactie en voorstellen van de stakeholder waren. Op 6 november zal LVNL een reactie geven op deze voorstellen.

lees verder

Internetconsultatie vliegveld Lelystad
Afdelingen

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft in het kader van de voorgenomen opening van vliegveld Lelystad per april 2019 een internetconsultatie gestart. Indien de voorgenomen routes daadwerkelijk worden vastgesteld, wordt de luchtvaartsector, specifiek de KNVvL luchtsporten in zeer ernstige mate getroffen (en niet slechts "geraakt" zoals eufemistisch wordt vermeld). Vooral parachutespringen te Teuge en zweefvliegen bij Biddinghuizen, de Noordoostpolder en Lemelerveld worden in hun voortbestaan bedreigd dan wel operationeel qua activiteiten zeer beperkt.

Dit laatste is voor de KNVvL niet acceptabel en daartoe heeft zij diverse werkbare alternatieven bedacht en ingestuurd. Daarnaast kun je via deze consultatie je stem als luchtsporter laten horen. Laat je niet afschrikken door de veelheid aan documenten, de boodschap aan het ministerie is simpel: gebruik de alternatieve voorstellen vanuit de KNVvL en vliegveld Teuge (de B++ variant) De consultatie sluit op 2 november.

Ga naar de Internetconsultatie over Lelystad Airport.

lees verder

ZEMBLA: Vliegveld Nederland
Vliegroutes Lelystad Airport

De overlast van luchthaven Schiphol verspreidt zich als een olievlek over Nederland. Het luchtruim is zo vol, dat vliegtuigen die vertrekken vanaf Rotterdam The Hague Airport steeds vaker moeten afbuigen om het Schipholverkeer niet te verstoren. Daardoor vliegen ze dicht over omliggende woonwijken. En als in 2019 Lelystad Airport de deuren opent, zitten mensen tot ver in de provincies Gelderland, Overijssel en Friesland ook in de herrie. Want alleen in de onderste laag van het luchtruim is nu nog plaats om vliegveld Lelystad te kunnen bereiken.

Herziening luchtruim
Volgens deskundigen is eerst een herziening van het luchtruim noodzakelijk om het gewenste aantal vakantievluchten in de Flevopolder mogelijk te maken. Toch gaat Lelystad Airport in het voorjaar van 2019 al open. Dat is volgens de overheid noodzakelijk om de positie van Schiphol te borgen. De luchthaven zou, met zijn internationale netwerk van verbindingen, dé motor van de economie zijn. Bewoners komen in opstand. Ze zijn boos en maken zich zorgen. ZEMBLA onderzoekt: hoeveel kans maken burgers met hun gevecht tegen Schiphol?

lees verder

Deel dit artikel: Facebook Twitter

locaties meer info