Officiële website van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart

Volg ons op  Twitter  Facebook  Vimeo  

Nieuws

Agenda NK Droneracen
Drones

Dit jaar vindt het eerste officiële Nederlandse Kampioenschap drone racen plaats. Verschillende vliegverenigingen in het land organiseren oefenwedstrijden en ranking toernooien. De finale vindt plaats bij Modelvliegclub Delta Zeeland in het weekend van 9 en 10 september 2017. Vandaag is de agenda van alle oefenwedstrijden en ranking toernooien gepresenteerd.

Er worden totaal vier ranking toernooien georganiseerd in 2017. Om je als dronepiloot te plaatsen voor de finale moet je tijdens deze ranking toernooien snelle tijden neerzetten. Van de 4 ranking toernooien tellen je beste 3 tijden mee voor de plaatsing voor de finale. Als racer moet je dus minimaal drie van de vier ranking toernooien vliegen. Naast de ranking toernooien worden er ook oefenwedstrijden georganiseerd. Tijdens de oefenwedstrijden kunnen de racers alvast wennen aan het parcours van het komende ranking toernooi.

lees verder

Pictogrammen EHPU
Schermvliegen

De Europese unie voor deltavliegen en schermvliegen (EHPU) heeft nieuwe, strak vormgegeven pictogrammen gelanceerd, die de gestandaardiseerde Europese regels in de lucht (ook wel SERA genoemd) gaan uitbeelden. De bedoeling is dat deze picto’s worden opgenomen in lesmateriaal, op informatieborden bij stekken enzovoorts.

Onderstaand de 10 nieuwe pictorgrammen, waarvan de betekenis in een keer duidelijk moet zijn. Beweeg je muis over een pictogram als je de uitleg wil zien en klik erop voor een grotere afbeelding. De pictogrammen zijn beschikbaar als schermafbeelding (png) of als hoge kwaliteit print-versie (eps) via deze dropbox-link: https://www.dropbox.com/sh/c54lvk0knhxrnhq/AABDI0b0BqqO4PLviai5955ea?dl=0

 

lees verder

Nieuwe versie van het handboek
Deltavliegen

Een nieuwe versie van het handboek Deltavliegen, versie 2.02, is beschikbaar. Met name het brevetteringsreglement is grondig gewijzigd.

Zo zijn alle termijnen verlengd naar 3 jaar, zijn aantallen te behalen vluchten voor een aantekening of brevet niet langer eisen maar richtlijnen waar een instructeur naar eigen inzicht vanaf kan wijken, is er een mogelijkheid tot het benoemen van waarnemers - door het bestuur benoemde piloten met bijzonder veel ervaring - die vluchten voor het behalen van brevet B3 mogen aftekenen en is er een eis aan het aantal vluchten en uren (30 vluchten respectievelijk 10 uur) dat je in de laatste 3 jaar gevlogen moet hebben voor het geldig houden van je brevet. Het voledige reglementen en de nieuwe versie van het handboek zijn hier te vinden.

De nieuwe reglementen zullen ingaan per 16 maart 2017. Bijpassende formulieren voor het aftekenen van de taken voor brevetten en aantekeningen en het aanvragen daarvan komen binnen enkele weken beschikbaar.

lees verder

Erkenning brevetten door Oostenrijk
Schermvliegen

De langverwachte regeling voor buitenlandse paragliders en deltavliegers is nu gepubliceerd in het Oostenrijkse staatsblad. Dit betekent dat vanaf 1 maart 2017 de Nederlandse brevetten voor schermvliegen en deltavliegen in Oostenrijk officieel geldig zijn. Met een Nederlands brevet en IPPI-kaart kun je in Oostenrijk met een gerust hart je vluchten gaan maken, inclusief overlandvluchten. De erkenning geldt niet voor eventuele aantekeningen op je brevet, maar wel voor niet-commerciële tandemvluchten. De hele regeling kun je hier lezen.

lees verder

Bezoek met de ALA de KLM Boeing 787 Dreamliner
Algemene Luchtvaart (ALA)

Woensdag 22 maart, van 10.00 - 11:00 uur, brengt de ALA een bezoek aan de KLM Boeing 787 Dreamliner op Schiphol-Oost. 

Een heel nieuw product, met nieuwe technieken, meer dan 50% gemaakt van composietmaterialen, computer- in plaats van hydraulische bediening, veel meer comfort voor de passagiers door ruimere indeling, grotere ramen en veel betere luchtcirculatie, waardoor je meer uitgerust aankomt. Ook is er WiFi aan boord. De Dreamliner is 40% stiller en gebruikt 20 % minder brandstof. In totaal kunnen 294 passagiers meevliegen.

KLM heeft 23 Dreamliners besteld.

lees verder

Helikoptervluchten boven de Bollenstreek
Algemene Luchtvaart (ALA)

Als luchtvaartenthousiast moet je het een keer gedaan hebben, al is het maar eens in je leven: vliegen met een helikopter. Hoewel, als je dat eenmaal een keer hebt gedaan wil je wéér: het is zo’n bijzondere sensatie. Heel rustig en comfortabel, geen lawaai, prachtig uitzicht, onvergetelijk.

De ALA heeft ook dit jaar weer een bijzonder aanbod: in samenwerking met helivliegen.nl kan je nu een vlucht maken met meer dan 50% korting. Dit is je kans met een helikopter te vliegen! Maar je kunt er natuurlijk ook iemand mee verrassen…. 

lees verder

Aanvraag subsidie 8.33 kHz radio's
Operations

In oktober 2016 bereikte de KNVvL het bericht dat, in het kader van een Call for Proposals onder de Connecting Europe Facility van 2016, een mogelijkheid bestaat subsidie aan te vragen voor de aanschaf en installatie van 8.33 kHz-radio's (die aangeschaft worden ná 7 februari 2017). Wij hebben daarop meteen gereageerd door:

-een enquête uit te sturen ten einde een analyse te kunnen maken van de situatie met betrekking tot onze leden, hun luchtvaartuigen, het aantal nog aan te schaffen en in-te-bouwen radio's, kosten, etc.;

-gesprekken te starten met o.a. de Engelse Luchtvaartautoriteit, het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Europe Air Sports, Eurocontrol, de Duitse Aero Club en AOPA NL;

-het inlezen in de documentatie, aanvraagformulieren etc. met betrekking tot dit onderwerp.

De KNVvL heeft zich sinds oktober 2016 met positieve energie en veel manuren ingezet om te proberen een aanvraag in te dienen voor de deadline op 7 februari 2017 en een aantal punten is in de afgelopen periode van belang geweest:

lees verder

Geanimeerde 3D-conferentie op Terlet
Zweefvliegen

Aangekondigd als een vrij unieke gebeurtenis – en dat werd het ook! 

Een gemêleerd gezelschap afkomstig uit 26 clubs verdiepte zich 28 januari in de ins en outs van het Luchtruim, van ITC en van Ledenwerving en -behoud.

Voor ITC werd niet het aangekondigde programma uitgevoerd (kleine opkomst..) maar besprak een groep van 8 betrokken mensen ‘hoe nu verder met ICT?’ Men constateert dat er veel te delen en gezamenlijk te ontwikkelen valt; het lijkt dat delen, open source etc. ook de kwetsbaarheid kan ondervangen van vaak kleinschalige en door 1 persoon in een club gedragen toepassingen. Coördinatie gewenst!

Na een verkenning, alweer een jaar geleden, van de huidige en gewenste patronen van samenwerking met betrekking tot het Luchtruim kregen alle clubs het verzoek een Luchtruimcommissaris aan te wijzen. De bijeenkomst van 28 januari werd benut om met deze groep én met de nieuwe voorzitter van de CLR (Commissie Luchtruim en Radio) Hadriaan van Nes, deze relaties verder uit te werken en afspraken te maken.

lees verder

EASA cooperate with CERT-EU on cybersecurity
Veiligheid

The European Aviation Safety Agency signed on 10 February 2017 a Memorandum of Cooperation with the Computer Emergency Response Team (CERT-EU) of the EU Institutions. CERT-EU's mission is to support the European Institutions to protect themselves against intentional and malicious attacks that would hamper the integrity of their IT assets and harm the interests of the EU.

EASA and CERT-EU will cooperate in the establishment of a European Centre for Cyber Security in Aviation (ECCSA). ECCSA’s mission is to provide information and assistance to European aviation manufacturers, airlines, maintenance organizations, air navigation service providers, etc. in order to protect the critical elements of the system such as aircraft, navigation and surveillance systems, datalinks, airports, etc. ECCSE will cover the full spectrum of aviation.

lees verder

Formula 1 was Yesterday, Today is all about Drone Racing
Drones

This is fast developing into the latest craze. Flying small radiocontrolled multicopters via video goggles for a first-person view is becoming increasingly popular.

FPV (First Person View) device are nothing new. FPV races are based on a completely different concept. A racer should always be a multicopter with at least three motors and should weigh no more than 1 kg including batteries. An optimised weightpower ratio makes for agile and dynamic racers' movements in the air. Power plus manoeuvrability, a major consideration when designing a multi-copter for racing while it should also be crushproofand able to take a fair amount of punishment.

lees verder

Vacatures afdelingsbestuur en -commissies Deltavliegen
Deltavliegen

We hebben enkele vacatures binnen de afdeling. We hopen dat zich hiervoor kandidaten melden zodat al het nuttige werk doorgang kan vinden. Zo zoeken we met spoed een penningmeester en een redacteur voor LIFT, algemene bestuursleden én een nieuwe voorzitter.

 

lees verder

Nieuwe pictogrammen Europese regels in de lucht
Deltavliegen

De Europese unie voor deltavliegen en schermvliegen (EHPU) lanceert binnenkort nieuwe, strak vormgegeven pictogrammen die de gestandaardiseerde Europese regels in de lucht (ook wel SERA genoemd) gaan uitbeelden. De bedoeling is dat deze picto’s worden opgenomen in lesmateriaal, op informatieborden bij stekken enzovoorts.

lees verder

Deel dit artikel: Facebook Twitter

Naam
E-mailadres

KNVvL-dagInschrijven

locaties meer info